Nabenschaltung "Samoin kermavaahto on tyypillinen dilatantti (reopektinen) fluidi."

Lappeenranta GP -- Olimmehan siellä mekin

  • Nopeamman lähdön vauhtihirmut lähtöruudukossa
    Nopeamman lähdön vauhtihirmut lähtöruudukossa
  • Uljasta kulkinettamme työnnetään lähtöruudukkoon
    Uljasta kulkinettamme työnnetään lähtöruudukkoon
  • Valtavat G-voimat paiskovat kuljettajia penkin reunoja vasten
    Valtavat G-voimat paiskovat kuljettajia penkin reunoja vasten
  • Voittajan on helppo nojailla
    Voittajan on helppo nojailla
  • Professori Varis kierrosta ennen näyttävää radalta poistumistansa
    Professori Varis kierrosta ennen näyttävää radalta poistumistansa
  • Hitaamman lähdön menoa
    Hitaamman lähdön menoa

27.4. ajettiin järjestyksessään toinen Lappeenranta Grand Prix. Kisaraporttini on siis melkoisen myöhäinen, mutta saipahan varsinaisia tuloksiakin odotella useamman päivän. Jaa, niin mikä Lappeenranta GP? Kyseessä on leikkimielinen, joskin haudanvakava, urheilutapahtuma, jossa ajetaan Lappeenrannan sataman ympäristöön rakennettua 320-metristä rataa ympäri kahdessa sarjassa sähköajokeilla ja itserakennetuilla pyörillä.

Paikallisen ammattikorkeakoulun mukaan nimetyssä SaimiaRACE-sarjassa kisataan lihasvoimalla liikkuvilla ajoneuvoilla, tavoitteena 10 kierroksen mahdollisimman nopea suorittaminen. Joulella pisimmälle -sarjassa kilpailevat energiapihit sähköajoneuvot, joilla on määrä suorittaa sama kymmenen kierroksen matka mahdollisimman pienellä energiankulutuksella, mutta kuitenkin 15 minuutin määräajassa.


Osanottomme

Laiskanpulskeaa insinööriä kiinnostaa tietenkin moottorivoimalla liikkuminen huomattavasti enemmän kuin plebeijimäinen hikoilu, nyrjähdykset ja krampit. Siksipä päätimme kollegani Jannen kanssa osallistua Joulella pisimmälle -sarjaan. Koska olemme koneinsinööri ja sellaiseksi opiskeleva, huomasimme piakkoin että yhdessäkin tunnemme sähkön ominaisuuksia varsin rajatusti; se on sinistä ja sattuu, ja valot saa päälle yleensä oven pielessä sijatsevasta katkaisijasta. Rajatun osaamisen johdosta päätimme pitäytyä moottoritekniikassa yksinkertaisissa, kaupallisissa ratkaisuissa. Ostimme Kiinan pojilta kilowattisen napamoottorin moottorinohjaimineen. Napamoottori tuplaa samalla vanteena, ja koska moottori on kiinteä osa vetävää pyörää, ei ole myöskään tarvetta ketjuille, hihnoilla tai muille mekaanisille voimansiirroille moottorin ja pyörän välillä.

Tälle vuodelle Grand Prix'hin oli tuleva myös kaksi uutta palkintoluokkaa. Aika-ajojen nopeimmalle annettaisiin oma pystinsä, ja kisassa vähiten energiaa kilogrammaa kohden kuluttanut olisi myös palkinnon arvoinen. Varsinkin jälkimmäistä luokkaa tervehdimme ilolla. Painon huomioiminen pitää kilpailun sopivasti leikkimielisenä ja halpana; jos seurataan pelkkää energiankulutusta, muuntuu kisakalusto muutamassa vuodessa Pisaralla pisimmälle -tyylisiksi hiilikuitupulkiksi, joita ohjastamaan laitetaan ne kampuksen hoikimmat ja lyhyimmät vietnamilaiset vaihto-opiskelijat. Paunoja kaihtamatta rakensimme ajoneuvoomme yksinkertaisen mutta jämäkän teräsputkirungon RHS-putkesta (5 €/m) ja istutimme kuskin pukille Jannen, jolla on meistä kahdesta se kattavampi vakuutus.

Alusta suunniteltiin hihavakioita ja valistuneita arvauksia säästämättä. Se ainoa vetävä pyörä laitettiin taakse ("Etuveto, ai joku Veikkauksen uusi peli vai?") ja ajokin etupäähän pistettiin kaksi kappaletta ohjaavia pyöriä. Mukavuuden nimissä ajokin takapäähän rakennettiin skootterista ryöstöhyödynnettyjen komponenttien varassa toimiva jousitus. Akusto -- neljä kappaletta palohälytinjärjestelmän 12-volttisia 17 Ah lyijyhyytelöakkuja -- sijoitettiin hitsattuun kehikkoon kuskin jalkojen alle siten, että akkujen keskelle jäi vielä tilaa sähkönkulutusmittarille.

Viimeisten viikkojen aikana hitsaaminen ja rälläköiminen oli varsin intensiivistä, joskin aikaa jäi yli vaikka kuinka. Sine equo -nimen (lat. "ilman hevosta") saanut kulkine saatiin kulkevaan kuntoon kisalauantaita edeltävänä torstai-iltana. Huolellisia testiajoja suoritettiin useiden satojen metrien, ehkä jopa puolen kilometrin edestä. Tulevaisuus näytti valoisalta.

 

Kisapäivä koittaa

Lauantaiaamuna kärräsimme ajokkimme satamaan, valtasimme varikolta tilaa ja pystytimme sivuiltaan neljä metriä pitkän huvilateltan paddockiksemme. Pullollinen G.H. Mumm -shampanjaa laitettiin kylmään odottamaan voitonjuhlia palkintopallilla, vähiten kauniit varikkotytöt hätisteltiin muiden tallien nurkkiin ja tallimme väki värikoodasi itsensä pukeutumalla punaisiin. Joutilas aika ennen aika-ajoja käytettiin muiden tallien ajoneuvojen arvioimiseen.

Sitten taivaalle alkoi kerääntyä tummia pilviä. Kilogrammaluokan ajoneuvojen punnitus oli määrä suorittaa kolmella henkilövaa'alla, joista ensimmäinen hajosi heti kättelyssä. Tämän äärimmäisen huipputeknisen punnitusmenetelmän pettämisen seurauksena luokka peruttiin. Tässä vaiheessa saatoimme jo luopua palkintohaaveista, sillä mukana oli selvästi meitä nopeampia ja kevyempiä joukkueita. Ja näinpä. Kilowatti tehoa ei toisaalta riittänyt aika-ajoissa mihinkään moninverroin tehokkaampien ajokkien puristaessa ohi vasemmalta ja oikealta, mutta itse kisassa loistivat huomattavasti kevyempirakenteiset kulkuneuvot pienemmillä moottoreillansa.

Aika-ajotuloksen kehnouteen oli toisaalta muitakin syitä. Toistaiseksi tuntemattomista syistä moottorimme tahtoi tukehtua noin kolmenkympin vauhdissa. Vika löytynee joko kiinalaisten väsäämästä moottorinohjainyksiköstä tai turhan hentoisista kaapelikengistämme (Mitä, eikö ohuen Abiko-liittimen läpi voikaan ajaa 25 ampeeria virtaa?!).

 

Ensimmäinen lähtö

Itse kisa ajettiin kahdessa lähdössä, jossa ensimmäisessä ajoivat aika-ajotulosten perusteella hitaimmat seitsemän ja toisessa nopeimmat yhdeksän. Sen verran ripeä ajokkimme sentään oli, että saatoimme ensimmäistä lähtöä seurata sivusta. Lähdön kohokohdaksi ounasteltiin viime vuoden draaman toisintoa, professori Juha Variksen näyttävää keskeytystä. Variksen ajoneuvo oli/on/oli italialaisvalmisteinen maastopyörä, jota liikutti Black & Decker -akkuporakone. Tänäkään vuonna kulkine ei kestänyt neljättä kierrosta pidemmälle. Kasinon nurkalta ylämäkeen lähtiessään porakoneen käämit alkoivat savuta ja muutamaa kymmentä metriä myöhemmin viimeisetkin taikasavut tupsahtivat palavalta muovilta käryten ulos.

Mainittakoon, että lähtöön osallistuneista seitsemästä vain yksi, Electrobike, suoritti reitin määräajassa ja hyväksytysti. Ainoa hyväksytty suoritus voittikin sitten lopulta koko kisan tuloksella 24,4 kWh.

 

Toinen lähtö

Toisen lähdön osanottajista jokainen sai tuloksen. Kraftwolf MC:n sähkömoottoripyörä ehdittiin jo julistaa koko kisan voittajaksikin, mutta tarkistuksessa se pudotettiin viimeiseksi. Oma tiimimme, nimellä Logopaino.com Racing, sai tuloksen 67,2 kWh joka oikeutti koko kisan kuudenteen sijaan. Tuhannet tuulitunnelissa vietetyt tunnit eivät siis menneet aivan hukkaan, onhan kyseessä kuitenkin pistesija vaikka käytettäisiin vanhaa pistelaskujärjestelmää! Hampaankoloon kuitenkin jäi yhtä sun toista. Toimiko regeneratiivinen jarrutus, nk. KERS, ajoneuvossamme ensinkään? Oliko moottorinohjauksessa vikaa vai olemmeko vain tösseröineet johdotukset huolella? Paljonko kate olisi vähentänyt häviöitä 15 km/h nopeudessa? Punnitaanko ajoneuvoja ensi vuonna kirjevaa'alla?

 

Tulokset

1. Electrobike 24,4 Wh
2. Rallikukot 37,9 Wh
3. Tm Wheeler 39,2 Wh
4. LutUkot 7 54,0 Wh
5. Watti Racing 63,4 Wh
6. Logopaino.com Racing 67,2 Wh
7. Sammion sähköauto 2013 72,6 Wh
8. Jarotek 147,1 Wh
9. Kelohonka 150,3 Wh
10. Kraftwolf MC 159,4 Wh
Mamk e-joukot DQ
LutUkot 6 DQ
Eko-trippi DQ
Jokainen metri on voitto=JOMO DQ
Kiwa Cycceli DQ
Midnight Sun Finland DNS

DQ = Disqualified, hylätty
DNS = Did not start, ei startannut

Midnight Sun Finlandin aurinkovenekunta osallistui näytösmielessä aika-ajoihin, mutta jätti armollisesti kisan väliin. Rata kävi kahdeksanmetriselle veneelle varsin ahtaaksi, mutta kaikkeahan pitää yrittää.

Mikkelin ammattikorkeakoulun e-joukkojen tuloksista olisimme itse hyvin kiinnostuneita, sillä heillä oli käytössään hyvin paljon omaa moottoriamme muistuttava napamoottori.

Ensi vuonna uudestaan!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija